Meepraten over inclusief onderwijs
Op 16 december 2022 waren we op het ministerie van Onderwijs om als leerlingen te praten over het “Droombeeld inclusief onderwijs 2035”, zie tekening.
Er waren zestien leerlingen vanuit verschillende vo- en vso-scholen.
In het droombeeld staat dat ieder kind welkom is op school. Dat je keuzevrijheid hebt om naar de school te gaan die het beste bij jou past en die dichtbij is. De groep is belangrijk. Geen onderscheid, maar met diversiteit. Er is oog voor wat jij nodig hebt. Er wordt steeds gekeken wat van meerwaarde is voor de hele groep. De school benut wat de leerlingen elkaar te bieden hebben.
De brede ontwikkeling staat centraal, dus niet alleen cognitief, maar ook sociaal en creatief. Het onderwijs is passend voor het eigen niveau van de leerling.
Alle gebouwen zijn voor iedereen toegankelijk.
Extra hulp en ondersteuning is normaal. Iedereen heeft wel eens extra hulp en ondersteuning nodig. Ondersteuning – zowel voor de leerling als de leraar – is nabij beschikbaar. De kennis die in het gespecialiseerd onderwijs is opgebouwd blijft beschikbaar. Gespecialiseerd onderwijs blijft bestaan, voor leerlingen die dat nodig hebben.
Scholen, leraren en onderwijsondersteuners hebben de tijd en ruimte en zijn voldoende toegerust om les te geven aan een diverse groep.
Inclusief onderwijs staat in verbinding met de maatschappij en draagt bij aan het normaliseren van een inclusieve maatschappij.
We konden dingen aangeven die wij als leerlingen het belangrijkst vinden. Dat zijn in elk geval keuzevrijheid en toerusting van docenten. Dat laatste heeft te maken met kennis van beperkingen en hoe daarmee om te gaan, maar juist ook niet stigmatiseren. Ga er als docent open in. Luister naar de leerling. Wat heeft deze nodig om tot leren te kunnen komen? Er wordt veel onbegrip ervaren en een bejegening die jou als leerling met een beperking niet echt verder helpt. Daar valt om te beginnen veel verbetering te behalen.