
Bezoek aan het Gele Park
Waar speciaal en regulier onderwijs samenkomen
Lichtenvoorde, 4 april 2025 – Op vrijdag 4 april brachten we bezoek aan het Gele Park in Lichtenvoorde. Tijdens een rondleiding door het gebouw en een gesprek met de directeur kregen we een goed beeld van deze unieke onderwijsplek, waar drie basisscholen voor regulier en speciaal onderwijs onder één dak samenwerken.
Hoewel de scholen werken met gescheiden klassen, zijn ze op verschillende manieren met elkaar verbonden. Dat zorgt ervoor dat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft, terwijl er tegelijkertijd ruimte is voor ontmoeting en samenwerking. De opzet stimuleert dat leerlingen – ieder op hun eigen niveau – met en van elkaar leren.
Het gebouw zelf is modern en ruim opgezet. Lichte gangen, een centrale trap die verschillende units van de school met elkaar verbindt en veel aandacht voor veiligheid en comfort, zoals nietjes op de buitentrap. Deze zorgen ervoor dat leerlingen niet naar beneden rennen of dat leerlingen van de trap af vallen. Ook het speelplein is prachtig en ruim. Binnen zijn onder andere een snoezelkamer en rustruimtes ingericht voor kinderen die even tot rust willen komen.
Een uniek iets van het Gele Park is het flexibele traject tussen speciaal en regulier onderwijs. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een deel van de dag deelnemen aan het reguliere onderwijs en de rest van de tijd in een kleinere, meer ondersteunende setting verblijven. Dit is één van de vele mogelijkheden. Dit maakt een overstap – in beide richtingen – laagdrempelig en goed afgestemd op de behoeften van de leerling.
Daarnaast is ook zorgorganisatie Zozijn aanwezig in het gebouw. Hierdoor is er een nauwe samenwerking tussen onderwijs en zorg, wat het mogelijk maakt om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften passende zorg te bieden binnen hun vertrouwde schoolomgeving.
Het bezoek liet ons zien hoe inclusief onderwijs op een goed doordachte manier kan worden vormgegeven. Het Gele Park is een voorbeeld van hoe samenwerking, flexibiliteit en aandacht voor ieder kind kunnen leiden tot een veilige en stimulerende leeromgeving.